Alla inlägg under februari 2008

Av Joutsenvaaran Eloisa, alias Lojsan - 11 februari 2008 12:09

Två veckor gamla idag

Jag kollar att allt är OK med tik 1 som vill sova i stället för att äta


Idag är mina valpar två veckor gamla och de växer och utvecklas fint. Matte har vägt dem idag och alla väger runt 800 gram, utom "lilltiken" som väger nästan 700 gram, så hon är inte så mycket mindre!


Matte har klippt klorna på mina valpar idag. Jag måste snart lära dem hur de ska komma undan den "pinan". När jag var liten tyckte jag alltid att det var så hemskt och försökte få matte att sluta plåga mig genom att gnälla, skrika och låtsas att jag skulle bita henne. Men pyttsan! hon brydde sig inte ett dugg och då fick jag komma på ett annat sätt.


Två veckor idag

Det börjar bli fullt vid mjölkbaren. En valp låg bredvid och sov


Jag började klippa mina klor själv! Joo, du, det gjorde jag faktiskt och gör fortfarande, fyra år gammal! Jag tuggar på klorna och det det låter jättehögt när dom går av. Jag är ett riktigt kloklipparproffs så mina klor är korta och fina. DET ska jag lära mina valpar. Det är bara en hake – jag kommer inte åt att klippa sporrarna :-(  Men det är ju bara två så dem får matte klippa. Om jag tittar bort och låtsas att det inte händer så går det bra och fort.

Av Joutsenvaaran Eloisa, alias Lojsan - 9 februari 2008 20:12


Hej alla där ute! Igår kväll fick tik nummer 2 upp sitt första öga för att så småningom kunna ta sig en titt på världen omkring. Ännu ser hon inget, men vänta bara!

Tik 2 öppnar första ögat

Tik 2 öppnar ena ögat och kikar ut


De andra har fortfarande ögonen stängda, men man kan ana en liten "glimt".


Tik 2 med alla magror

Alla magrorna (whippet, säger mattarna) undersöker tik 2


Tik 2 med mamma Lojsan och magran Tati

–"Puss på dig lilla vän", säger Tati. Mamma Lojsan kollar i bakgrunden


VEM är du? undrar tik 2

"VEM är du?"


När lillmatte Anna tog henne i famnen blev magrorna otroligt nyfikan och eftersom jag litar på Anna så fick dom nosa och slicka på valpen.


Bolognesen Kryddan och cavalieren Glittra


Bakom grinden till köket låg bolognestiken Kryddan och cavaliertiken Glittra och trånade, men dom får vänta lite till. Om en dryg vecka flyttar jag nog ut i köket med mina små. Nu bor vi i vardagsrummet (– "Fint ska det vara åt en fin hund", sa min egen (nåja) husse.


Vi ses!


Nu har mina små änglar blivit 11 dagar gamla och allt går bra. Dom har börjat sprida sig i bädden och jag kan ligga utanför och titta på dem. MEN, jag har full uppsikt ifall någon av husets andra hundar skulle vilja titta på dem. De är sååååååå avundsjuka på mina fina valpar, men de får väl skaffa sig egna!


Bilder från idag:


Tik 2 – 11 dagar

Tik 2 har hittat ett skönt sätt att sova på


Tik 1 – 11 dagar

Tik 1 har borrat ner huvudet i den sköna fällen


Hanen (t.v) och tik 3 – 11 dagar

Hanen (t.v) och tik 3 ligger och myser


Av Joutsenvaaran Eloisa, alias Lojsan - 6 februari 2008 19:45


...min särbo, FINUCH Vili.

Ni som inte besökt min mattes hemsida, Trollsången http://www.trollsangen.se

vet ju inte vilken snygging som är pappa till mina fina valpar.


Vili, hemma på tomten...


... och Vili i skogen


Du som vill se hans jaktprovs- och utställningsresultat, info om syskon, föräldrar m.m kan gå in på den här länken till DogNet, Finland (FKK:s motsvarighet till SKK:s Hunddata):

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN28187/04&R=276


Av Joutsenvaaran Eloisa, alias Lojsan - 5 februari 2008 10:46

Ovan bild från "mjölkbaren" idag.

Fr.v tik 4, tik 1, hanen, tik 2 och tik 3.


Idag har det gått åtta dagar sedan valparna föddes. Det har varit en ljuvlig tid med små, söta valpar och en kunglig uppassning av husse och mattarna.

Inte kan jag minnas att människo-mammor blir så ompysslade och uppassade? Det verkar mer som om det i människovärlden är mammorna som passar upp och pysslar om? Men jag klagar inte!


Idag har matte vägt valparna och alla följer "reglerna" och har dubblat sin vikt första veckan. Utom den sistfödda, något mindre, tikvalpen som var så medtagen. Hon har mer än dubblat sin vikt och jobbar hårt på att komma ikapp sina syskon. Hon ligger och diar mest hela tiden.

Av Joutsenvaaran Eloisa, alias Lojsan - 2 februari 2008 09:00


Nu är det inte lika roligt längre. Med valparna alltså. Missförstå mig inte, dom är ljuuuuvliga och jag älskar dom och sköter dom. Problemet är min otrogne husse. Vet ni vad han gör? Han låter mattes och lillmattes "magror" sova i hans knä! Dom hoppar upp och pussas och kramas och han bara skrattar. Han försöker inte ens säga åt dom att dom ska gå ner.


"Magrorna" är inte att lita på i det fallet, dom är riktiga knähundar och det gillar min husse. Men där ska JAG ligga. Att jag inte kan nu när jag har valpar får han lova att förstå. Idag lämnade jag valparna, hoppade jag upp i hans knä och röt till. Nåja, röt och röt, men dom förstod i alla fall vinken och lade sig åtminstone bredvid och slutade kladda på honom. Hm!

Av Joutsenvaaran Eloisa, alias Lojsan - 1 februari 2008 16:28


Hej därute i snön!

Tänk så skönt att bli matad och ompysslad och ligga inne i en fin bädd med fem ljuvliga valpar när det är sånt väder som idag. Det har kommit minst 20 cm snö och dessutom blåser det så det har drivit ganska mycket också.


Jag ides inte skriva nåt igår och egentligen finns det inte så mycket att berätta just nu. Jag ligger och myser i stort sett hela dygnet (utom när matte eller husse tvingar ut mig för att kissa...) och mina små gryn bara äter, sover och växer.


Så snälla dom är! Bara något enstaka pip när dom "gått vilse" i valplådan och inte hittar "mjölkbaren" nog snabbt. För övrigt är dom tysta och belåtna.


Matte har vägt den lite mindre och sistfödda valpen ett par gånger för att se att hon hänger med och ökar i vikt – och det gör hon! På måndag ska valparna vägas igen, allihop, så då ska ni få veta hur mycket de ökat i vikt på en vecka.


Nu har jag varit ut en snabbis i snövädret, brrrrr...


Vi hörs snart igen. Om inget särkilt händer så kommer jag tillbaks på måndag eftermiddag/kväll.


Ta hand om varandra och mys,

Lojsan


PS. Tända ljus och en kopp nykokt kaffe tycker matte är toppen, prova det vetja!


Ovido - Quiz & Flashcards